عيار طلا و جواهر

بسياري از افراد زماني كه براي خريد جواهرات به يك طلا و جواهر فروشي مي روند، شايد برايشان اين سوال پيش بيايد كه منظور از عيار طلا و يا هر جواهر
ديگري چيست و چگونه محاسبه مي شود.

طلا و نقره و پلاتين و يا هر جواهر ديگري داراي جنس نرمي هستند و اگر از ان ها به تنهايي براي ساخت ان جواهر استفاده شود با كوچك ترين فشاري تغيير شكل مي دهند.

يعني اگر به طور مثال شما براي خريد جواهرات دلخواه خود به يك مغازه برويد و يك انگشتر از جنس طلا و يا نقره خالص يكدست تهيه كنيد ، هنگام به دست كردن ان انگشتر ، با كوچك ترين فشاري كه به ان جواهر وارد مي شود انگشتر تغيير شكل مي دهد و ان ظاهر اوليه خود را از دست مي دهد.

بنابراين براي حفظ شكل ظاهري و مقاومت ان جواهر ، مقداري از آلياژ هاي ديگر (كه معمولا نقره ، مس ، نيكل ، پلاتين و غيره ) را به ان جواهر اضافه مي كنند.

با اين اوصاف به هر اندازه كه مقدار جواهر خالص در ان الياژ بيشتر وجود داشته باشد عيار و ارزش ان جواهر بالاتر مي رود و اضافه مي شود.

به عنوان مثال عيار طلا بين 8 تا 24 عيار ، متفاوت است . به شكلي كه طلاي 24 عيار خالص با حداقل 99.9 درصد طلا و طلاي 18 عيار از 75 درصد طلا و 25 درصد ان از فلزي ديگر تشكيل شده است.

براي خريد جواهرات و طلا ، بهترين نوع طلاي تجاري بين 15 الي 18 عيار است كه در ساخت ان جواهر به كار مي رود.

به عنوان مثال عيار طلا به طريق گوناگوني بررسي مي شود كه يك روش ان با استفاده از سنگ محك و همچنين تيز اب سلطاني است كه معمولا يك روش قديمي و سنتي در عيار سنجي اين نوع جواهر به حساب مي ايد و روش ديگري هم كه مورد استفاده قرار مي گيرد استفده كردن از دستگاهي به نام اسپكترو فتومتر و روش كوپلاسيون است كه روش دقيق تر و مناسب تري نسبت به سنگ محك است.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.